A szervizháttér döntő tényező

A GYSEV CARGO Zrt. soproni logisztikai központjában a nyár folyamán állt üzembe az új anyagmozgatógép-flotta, amelyet a Nagoya Kft. szállított. Erről beszélgettünk a két cég vezetőivel.

Hallhatnánk a nagymúltú GYSEV, Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút vállalatról?

Boda János: A Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút a 19. század óta működik. A Habsburg Monarchia idején, 1872-ben Erlangen báró alapította a Kisalföldön termelt gabona vasúton történő átszállítására a bécsi udvarba, illetve a katonák élelmezésére. Ez a vállalkozás annyira fontos volt Közép-Európában, hogy az I. világháborút lezáró saint-germain-i békeszerződésben egy külön passzus található a GYSEV működtetésének jövőjére vonatkozóan. Ez az egyezmény kötelezte a két országot a vasútvállalat egységes üzemének fenntartására. Ez lehetőséget adott arra, hogy a II. világháború után is egészen a rendszerváltásig a GYSEV egyedüli magyar cégként a vasfüggönyön keresztül biztosítsa a vasúti áruszállítást Ausztriába napi szinten. A II. világháború után alapvetően a barter ügyletek kiszolgálása volt a cég legfőbb feladata, mivel a rendszerváltás előtt az akkori Szovjetunió áruval fizetett Nyugat-Európa irányába. 

Boda János, a GYSEV CARGO Zrt. vezérigazgatója

Az akkori két legfőbb áruféleség, a szén és a fa vasúton, Sopronon keresztül jutott el a megrendelők lehívására irányvonatokkal a célállomásokra: szénnel megrakva Linzbe, faáruval pedig az osztrák papírgyárakba.

Minthogy ezek az áruk vámkötelesek voltak, ezért a GYSEV a vasúti árufuvarozás mellett vámraktározási szolgáltatásokat is nyújtott azon a vámszabadterületen, amely az akkori fogalmak szerint 3 méter magas kerítéssel körbe vett, nagyon szigorú ki- és beléptetési rendszer keretében működött. A vasútvállalat ebből a lehetőségből aztán megpróbált üzleti előnyt is kovácsolni, ami a keleti blokk és Nyugat-Európa közötti átjárhatóság biztosítása révén sikerült is, hiszen a cég már akkor foglalkozott az áruk újracsomagolásával, komplettírozásával, szortírozásával, tehát hozzáadott érték szolgáltatásokat nyújtott. 

Mind a mai napig meghatározó, hogy milyen hozzáadott értékű szolgáltatásokat biztosítunk ügyfeleink számára, mert ezzel tudjuk erősíteni piaci pozíciónkat. Illetve az elődöknek köszönhető az is, hogy az előremutató technológiák alkalmazása, valamint a minőségi szolgáltatások mindig is a középpontban voltak, hiszen az osztrák piac nem fogadott el minőségileg kevésbé jó „szocialista sztenderdeket”. 

Mindez aztán az idők folyamán átalakult, a vasfüggönyt lebontották és a rendszerváltást követően a vámhatár adta üzleti lehetőségek szinte egyik napról a másikra eltűntek, ezért új hozzáadott értékeket, illetve szolgáltatásokat kellett integrálni a tevékenységi portfólióba. Ez azt jelentette, hogy a vasúti árufuvarozás kocsijavítással, finomrendezéssel bővült ki, azaz irányok szerinti vonatok képzésével. Ez annál is inkább fontos tevékenység volt, mert mind a Keletről, mind a Nyugatról áramló árualap Sopronban „futott” össze, és onnan célállomás szerint rendezett vonatokon jutottak el az áruk a rendeltetési helyükre. 

Egyszóval a GYSEV mindig élen járt az előremutató hozzáadott érték szolgáltatásokban, emellett a mindenkori teljesítményt napi, illetve heti szinten mérték már a rendszerváltás előtti időkben is. A vállalat nagy előnye mindig is az volt, hogy szervezeti felépítése és vezetői struktúrája révén nagyon gyorsan tudott reagálni a piac változásaira, kihívásaira. A GYSEV többségi tulajdonosa ma már a magyar állam, és alapvetően infrastruktúra-üzemeltetéssel, valamint személyszállítással foglalkozik mintegy 2200 alkalmazottal. A GYSEV CARGO pedig a GYSEV Zrt. 100%-os tulajdonában lévő leányvállalat, amely 250 fő munkavállalót foglalkoztat.

Mikor jött létre a GYSEV CARGO Zrt.? 

Boda János: Az árufuvarozási üzletág 2010 végéig a GYSEV Zrt. tevékenységén belül zajlott a vasúti személyszállítás, illetve infrastruktúra-üzemeltetés mellett. Azonban akkor az uniós jogszabályok és működési elvek megváltoztatták a működési feltételeket, és az árufuvarozást piaci alapokra kellett helyezni, amit szerte Európában meg is valósítottak. Magyarországon a MÁV Cargo privatizációjával egyidejűleg kerültünk abba a helyzetbe, hogy 2011 január elsejével a GYSEV Zrt. az árufuvarozást és a logisztikai tevékenységet GYSEV CARGO néven egy önálló cégbe szervezte ki, amely az anyacég 100%-os tulajdonában maradt. 

A GYSEV CARGO ma már 16 milliárdos árbevétellel a magyar vasúti árufuvarozási piacon a második pozíciót tölti be. Mivel a vasúti eszközállomány az anyavállalat, a GYSEV cégcsoport kezelésében van, így a személy- és az áruszállítási kapacitás terén meglévő szinergiákat ki tudjuk használni: például egy személyvonat mozdonya visszafelé tehervonatot vontat stb. A GYSEV CARGO összteljesítménye 3 894 000 árutonna, ami árutonna-kilométerben számolva 868 036 000. 

Ahhoz, hogy piaci szereplőként az elsők között legyünk, az alapítás óta folyamatosan fejleszteni kellett a portfóliónkat, így a hozzáadott érték szolgáltatásainkat is a soproni logisztikai központunkban, amelyet Sopron rendezőpályudvar mellett egy korábbi vámraktár helyén alakítottunk ki már 1976-ban, és azóta saját beruházások keretében állandóan bővítettük. Itt raktárlogisztikai szolgáltatásokat nyújtunk ügyfeleink számára, illetve biztosított a közúti és vasúti szállítási módozatok közötti átjárhatóság. Lebonyolítjuk az áruk ki- és berakását vasúti/közúti kocsiból vasúti/közúti kocsiba, foglalkozunk közúti fuvarszervezéssel, valamint közúti el- és felfuvarozás szervezésével, illetve a konténerterminálunkon konténerek mozgatásával és tárolásával. 

A portfóliónkban emellett kiegészítő szolgáltatásként vámügyintézést végzünk, továbbá vonat- és kocsiőrzést, illetve konténerek mosását és javítását biztosítjuk, de a tanácsadás szintén a szolgáltatásaink részét képezi. Mindig törekszünk arra, hogy megtaláljuk az ügyfeleink elvárásaihoz illeszkedő lehetőségeket, valamint megteremtsük az ehhez szükséges infrastrukturális és erőforrásoldali feltételeket.  

A soproni központban mekkora területen zajlik a raktárlogisztikai tevékenység?

Viczián Ákos, a GYSEV CARGO Zrt. logisztikai igazgatója

Viczián Ákos: Sopronban, az intermodális logisztikai központunkban komplex logisztikai szolgáltatásokat nyújtunk megbízóink számára a mindenkori piaci igényeknek megfelelően. Jelenleg 37 000 négyzetméter fedett raktári területtel rendelkezünk, további 60 000 négyzetméter pedig kültéri tárolásra alkalmas. A raktárainkat úgy alakítottuk ki, hogy a lehető legtöbb áruféleség tárolására alkalmasak legyenek, ezért mind a belmagasság – 5 métertől 12 méteres magasságig –, mind a beépített, különböző teherbírású állványrendszerek ehhez igazodóan kerültek kialakításra, ami raklapszinten 70 000 paletta befogadóképességet jelent. Emellett tömbös tárolásra, illetve ömlesztett áruk kezeléséhez is rendelkezünk megfelelő infrastruktúrával és kapacitással. Informatikai hátterünket szintén folyamatosan fejlesztettük, hogy az kompletten és átfogóan tudja kezelni a teljes logisztikai tevékenységet, valamint a vámügyintézési feladatkört.

A raktári anyagmozgatási folyamatok az általunk kezelt különböző árufajtákhoz kerültek kialakításra, csakúgy mint az ehhez szükséges, közel 40 dízelüzemű és elektromos gépből álló flotta is, amelyben kisebb teherbírású, illetve 5 tonnás targoncák, valamint szűkfolyosós anyagmozgató gépek egyaránt megtalálhatók. Minthogy a géppark átlagos életkora viszonylag magas – közel 10 éve kerültek beszerzésre az anyagmozgatást végző targoncák –, így a költséghatékony, illetve hosszabb távon is megbízható üzemeltetéshez a flotta megújítása vált szükségessé. Ezért a múlt évben tendert írtunk ki targoncabeszerzésre, amelynek eredményeként a Nagoya Kft. által forgalmazott TCM típusú gépekre esett a választásunk.

Miért?

Viczián Ákos: A cég ajánlata mindenben megfelelt az általunk támasztott elvárásoknak, és a TCM típusú gépek ár-érték arányban is a legkedvezőbbnek bizonyultak számunkra. A pályáztatás során nagyító alá vettük a tenderen részt vevő potenciális beszállítók referenciáit a soproni régióban, hogy a döntést megelőzően személyesen győződhessünk meg a targoncák megbízhatóságát illetően. Emellett számunkra kiemelten fontos volt, és csak olyan cégeket pályáztattunk, amelyek Magyarországon, sőt, elsősorban a soproni régióban megfelelő szervizháttérrel rendelkeznek. Mondhatnám, a tenderben az volt a legkritikusabb szempont, hogy a flottát szállító cég szervizkapacitása és teljesítménye a legmagasabb színvonalat képviselje. A Nagoya Kft. szervizpontja Petőházán, illetve Győrben van, ahonnan lefedik a nyugat-magyarországi régiót. 

Horváth Béla, a Nagoya Kft. ügyvezető igazgatója: A GYSEV CARGO Zrt.-vel először az egyik kiemelt ügyfelük révén kerültünk kapcsolatba, hiszen Sopronban már régóta együttműködünk egy ottani jelentős élelmiszeripari gyártócéggel, amelynek teljes körű anyagmozgatási szolgáltatást nyújtunk, tehát nemcsak a gépeket, hanem a személyzetet is cégünk biztosítja. Nagy eredménynek könyveljük el, hogy a GYSEV CARGO Zrt. által kiírt tendert sikerült elnyernünk.

Hány új targoncát szereztek be?

Viczián Ákos: Összesen 13 gépet vásároltunk full-szerviz szerződéssel, amelyek a nyár folyamán kerültek leszállításra. Az új targoncák között 10 elektromos hajtású, 3 pedig dízelüzemű gép. A közeljövőben tervezzük még további 9 darab targonca beszerzését, amelyek végleges kialakítását az aktuális piaci igények figyelembevételével fogjuk meghatározni.

Horváth Béla, a Nagoya Kft. ügyvezető igazgatója

Horváth Béla: A most üzembe állított 13 gép közül 5 darab TCM FTB16-E2 típusú elektromos háromtámaszú homlokvillás targonca, amely megfelel az elektromos targoncavásárlók egyik legfőbb igényének, azaz hosszabb üzemidő érhető el az akkumulátorral. Kompakt felépítés, kényelmes üzemeltetés és hatékony kormányozhatóság jellemzi. 

A 2 darab TCM FD30-E1 típusú dízelüzemű homlokvillás targonca magas igénybevételre tervezett, villapozícionáló oldalmozgatóval felszerelt, és a fűthető zárt acélkabinnak köszönhetően zord időjárási feltételek között is kényelmes munkavégzést biztosít. Első körben a kettő megrendelt TCM FD50-E1 típusú dízelüzemű homlokvillás targoncából 1 darab került átadásra. Ezt a gépet a GYSEV CARGO logisztikai központjában kültéri munkavégzésre, faáruk szárítókamrákba történő be- és kirakodására használják. 

Az átadott flotta részét képező 3 darab 4800 mm emelési magasságú, TCM FHB25-F1 típusú elektromos négytámaszú homlokvillás targonca triplex oszloppal és integrált villaoldalmozgatóval szerelt. A targonca különlegessége a 2500 kg/500 mm teherbírású teleszkópvilla, melynek villahossza 1350 mm, kitolt állapotban pedig 2350 mm. Ez a gép sokfajta munkához, illetve környezethez alkalmazható, és a háromfajta működési profil – energiatakarékos, normál, nagyteljesítmény – biztosítja, hogy a targoncát mindig az adott munkához legjobban illő módon használják, legyen szó gyors vagy lassú precíziós rakodásról. 

A 2 darab TCM FHB30-F1 típusú elektromos négytámaszú homlokvillás targonca 4700 mm emelési magasággal és szintén integrált villa oldalmozgatóval felszerelt, a teleszkópvilla teherbírása 3500 kg/500 mm. Az új flotta további 9 gépe terveink szerint jövő év első félévében áll üzembe a GYSEV CARGO logisztikai központjában. A full-szerviz szerződés keretében teljes körű szervizszolgáltatást nyújtunk. 

Hogyan értékelik az eddigi együttműködést a Nagoya Kft.-vel?

Viczián Ákos: Az elmúlt rövid hónapok tapasztalatai azt bizonyították, hogy az átadott gépek teljes mértékben megfelelnek az elvárásainknak, könnyen kezelhetőek, pontosan és üzembiztosan dolgoznak. A Nagoya Kft. munkatársai a targoncák beüzemelése során mindent megtettek azért, hogy a berendezéseket alaposan megismerhessék dolgozóink, és ezzel is elősegítsék a gépek hosszú távon is megbízható működését. Kérdéseinkre, felvetéseinkre adott válaszaik szakmai felkészültségüket támasztották alá, az eddig előfordult kisebb szervízfeladatokat rövid határidővel elvégezték. 

Azt várjuk, hogy a jövőben elkerülhetetlenül előforduló meghibásodások kezelése során is kiemelten vegyék figyelembe, hogy az ügyfeleink által megszokott és elvárt, gyors és rugalmas logisztikai szolgáltatásainkat nem veszélyeztetheti a kulcsfontosságú berendezések átmeneti kiesése sem.

Forrás: https://www.scmonitor.hu

Amik még érdekelhetik

Legfrissebb híreink